asdas
ცნობილი ადამიანები
ენცო ფერარი _ კაცი, რომელმაც "მერსედესი" დაამარცხა
როგორ გადაიმტერა ახირებულმა ფერარიმ ჰენრი ფორდი
ენცო ფერარი _ კაცი, რომელმაც "მერსედესი" დაამარცხა

2014-12-06 01:21:45



მსოფლიოში სპორტის ყველაზე ძვირადღირებული სახეობის – წრიული რბოლის – "ფორმულა 1"–ის გუნდებს, ისევე, როგორც ცხენოსნობაში, თავლებს უწოდებენ. ეს ორივე სპორტი დიდ ბრიტანეთში წარმოიშვა და რადგან ადრე სპორტული მანქანების დასაყენებლად ცხენების თავლებს იყენებდნენ, ეს სახელი დღემდე შერჩათ. ფორმულის ისტორიაში განსაკუთრებული როლი "ფერარის" მანქანებს ეკუთვნით და მათ წარმატებებში ლომის წილი აქვს ლეგენდარულ იტალიელ ავტომრბოლელსა და კონსტრუქტორ ენცო ფერარის.
ღმერთის რჩეული
ენცო ფერარიზე იტალიაში ამბობდნენ, იმ ადამიანების რიცხვს ეკუთვნის, რომლებსაც ღმერთმა აკოცაო. თავად ენცო არ ეთანხმებოდა ამ გამოთქმას და ასე იხსენებდა თავისი კარიერის დასაწყისს: "1918 წლის ზამთარში ტურინის ერთ–ერთ პარკში სკამზე ვიჯექი და ვტიროდი ჩემი გამოუვალი მდგომარეობის გამო. ერთი საათის წინ განმიცხადეს, რომ არ შეეძლოთ, ომის ყველა ვეტერანი სამსახურში მიეღოთ".
ხელოსნის შვილმა ქალაქ მოდენადან მხოლოდ წერა–კითხვა იცოდა და სრულიად ახალგაზრდა პირველ მსოფლიო ომში ძირითადად იმით იყო დაკავებული, რომ სამხედრო ცხენებს ნალებს არტყამდა. მას შავი მუშის პერსპექტივაღა რჩებოდა. ისევ მამის სახელოსნოში ნასწავლმა ავტომანქანის ტარებამ უშველა და ერთ–ერთ ფირმაში მანქანების გადამყვანად დაიწყო მუშაობა. ორიოდე წელში, 22 წლის ასაკში, იმდენად დახელოვნდა ტარებაში, რომ სარბოლო მანქანების გუნდში აიყვანეს. მისი სარბოლო მიღწევები ფენომენური არ ყოფილა, მაგრამ საოცარი ორგანიზატორული ნიჭი აღმოაჩნდა და 1929 წელს საკუთარი სარბოლო თავლა "სკუდერია ფერარი" დააფუძნა.
ჰიტლერის თვალწინ დამარცხებული "მერსედესი"
სანამ დაოჯახდებოდა, ენცომ იტალიაში ერთ–ერთ რბოლაში გაიმარჯვა. მისი ტარების ხელოვნებით აღფრთოვანდა იტალიის ლეგენდარული მფრინავის, ფრანჩესკო ბარაკას მამა და ფერარი მედლით დააჯილდოვა, რომელზეც უკანა ფეხებზე აღმართული რაში იყო გამოსახული. რამდენიმე წელში სწორედ ეს რაში გახდა მთელ მსოფლიოში ცნობილი "ფერარის" ბრენდის სიმბოლო.
ვიდრე პირველ საკუთარ მანქანას შექმნიდა, ენცოს გუნდი "ალფა რომეოს" თაოსნობით და მათი ბოლიდებით მსოფლიო ასპარეზზე გავიდა. ყველაზე მნიშვნელოვანი გამარჯვება კი 1935 შედგა, როცა გერმანიაში ტრიბუნაზე მჯდომი ადოლფ ჰიტლერის თვალწინ "ფერარის" პილოტმა ტაციო ნუვოლარიმ "ალფა რომეოს" ბოლიდზე უძლეველ გერმანულ "მერსედესს" ფინიშზე გადაუსწრო.
მალე "ალფა რომეოსა" და ენცო ფერარის გზები გაიყარა. ფერარი მთლიანად საკუთარი სარბოლო მანქანის კონსტრუირებაზე გადაერთო და 1947 წელს მისმა მანქანამ მონაკოს გრან პრიში მიიღო მონაწილეობა.
ჩაშლილი შეთანხმება
გასული საუკუნის 60–იან წლებში ფერარის სურდა, მთლიანად სარბოლო მანქანებზე გადაეტანა ყურადღება. მისი ავტოქარხანა, რომელიც სამოქალაქო სპორტულ მანქანებს უშვებდა, დიდ ძალისხმევას და ენერგიას ართმევდა, არადა ძირითად შემოსავალს სწორედ ის იძლეოდა. ენცომ ქარხნის გაყიდვა გადაწყვიტა.
მყიდველი მალე გამოჩნდა. "ფორდის" საავტომობილო კონცერნი მზად იყო, "ფერარის" აქციების 90 პროცენტი ეყიდა 18 მილიონ დოლარად და მის სპორტულ საავტომობილო თავლას უსასყიდლოდ დახმარებოდა ტექნიკურად. "ფერარის" ყიდვა "ფიატის" მფლობელ ჯანი ანიელისაც სურდა, მაგრამ კიდევ ყოყმანობდა და ფერარის კონკრეტული თანხა ვერ შესთავაზა.
1963 წლის გაზაფხულზე ამერიკელები კონტრაქტზე ხელის მოსაწერად იტალიაში ჩავიდნენ. პირველ რიგში, მყიდველებმა სათანადო აუდიტი ჩაატარეს და 20 მაისს ენცო ფერარის კაბინეტში ისტორიული შეხვედრა გაიმართა.
ამერიკელებს სმენოდათ ენცოს უცნაური მკვახე ხასიათის შესახებ. ისიც იცოდნენ, რომ მას მეგობრები თითზე ჩამოსათვლელი ჰყავდა, მტრები კი მართლაც არ აკლდა. ამერიკელები მშვიდად იყვნენ, რადგან კონტრაქტის ფასი – 18 მილიონი, მაშინ მართლა ასტრონომიული თანხა იყო.
კონტრაქტს ალბათ იმ დღესვე მოეწერებოდა ხელი, ფორდის წარმომადგენლებს ენცოს ხასიათი უფრო კარგად რომ სცოდნოდათ. იტალიელმა ხელშეკრულების ერთ პუნქტზე "გაჭედა", რომელიც სპორტული თავლის შენახვაზე 250 ათასიან ლიმიტს ადგენდა. მე სრული თავისუფლება მჭირდებაო, იღრიალა მან და იტალიურ ენაზე, მდიდარი ჟესტიკულაციით ამერიკელები საშინლად გალანძღა, შემდეგ თავის თანაშემწესთან ერთად კაბინეტიდან გავარდა და გაოგნებული სტუმრები იქ დატოვა.
ბებერი სულელი და საბოლოო რევანში
ამერიკელები მაშინვე ბოსს – ჰენრი ფორდ მეორეს დაუკავშირდნენ და ყველაფერი მოახსენეს. ამ ამბავმა მშვიდი ფორდიც კი გამოიყვანა მდგომარეობიდან და ტელეფონში ჩასძახა: "ეშმაკსაც წაუღია ეგ სულელი ბებერი!".
ეს ამბავი ამით არ დამთავრებულა. ფორდმა გადაწყვიტა, უზრდელ ენცოზე შური ეძია. მან სასწრაფოდ შეიძინა სპორტული მანქანები "ლოლა ჯეტე", გადააკეთა ისინი და ლე მანის რბოლაზე გააგზავნა, სადაც ფავორიტი, რა თქმა უნდა, "ფერარი" უნდა ყოფილიყო. შურისძიების აქტი სწორედ იქ შედგა. ფორდის სამივე მანქანამ ყველა საპრიზო ადგილი დაიკავა. "ფორდი ჯეტე 40"–ის დომინირება კიდევ რამდენიმე წელი გაგრძელდა.
1969 წელს ენცო ფერარიმ "ფიატს" მაინც მიჰყიდა ქარხნის აქციების 40 პროცენტი, დარჩენილი აქციებიდან 10 პროცენტი ვაჟს (რომელიც ქორწინების გარეშე შეეძინა), პიეროს აჩუქა. ამ ხელშეკრულების დადების შემდეგ ენცო გარდაცვალებამდე კიდევ 19 წელი მართავდა ლეგენდარულ "ფერარის" თავლას.
ჰენრი ფორდი და ენცო ფერარი თითქმის ერთდროულად წავიდნენ იმქვეყნად. ამერიკული ავტოინდუსტრიის მეფე 1987 წელს გარდაიცვალა. სპორტული ტერმინოლოგია რომ გამოვიყენოთ, ენცომ რევანში აიღო, კიდევ ერთი წრის დარტყმა შეძლო და ერთი წლის შემდეგ, 1988 წლის 14 აგვისტოს, მიაბარა სული უფალს.
მოამზადა კობა ბრეგვაძემ, ჟურნალი სარკე 


Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

სიახლეები
დღის სიახლეები
რა მოსწონთ თქვენ მეგობრებს

Alternative content

1521440
1521640 online